Skuteczny employer branding

W każdej branży pracownicy mają coraz więcej do powiedzenia o firmie, w której pracują. Rosną ich oczekiwania dotyczące miejsca pracy. Dodając do tego niedobór specjalistów w wielu dziedzinach zawodowych, firmy muszą dokładać wszelkich starań, aby zdobyć wartościowych pracowników. Stawka rośnie, gdyż wydajność i jakość wykonywanej pracy przekłada się na utrzymanie marki na rynku. Dlatego tak skutecznie ocenia się efekty employer brandingu.

Eemployer branding określa całość działań firmy, które mają przysłużyć się zbudowaniu nie tylko profesjonalnego, ale także pozytywnego wizerunku pośród potencjalnych pracowników. W przeciwieństwie do klasycznego marketingu nie jest adresowany do obecnych i przyszłych klientów, a do obecnych i przyszłych pracowników. Jego działania są dużo bardziej skoncentrowane na specyfice każdego ze stanowisk funkcjonujących w danej firmie. Dotyczą wewnętrznej atmosfery, benefitów i wygody pracy.

Employer branding jest o tyle ważny, gdyż nic nie świadczy o wartości społecznej firmy, jak zadowolenie jej pracowników. Jeśli nie zadbamy o to, co myślą i mówią zatrudnione osoby, ciężko jest zdobyć pozytywny wizerunek marki wśród ich przyjaciół i rodziny. Dobra opinia wyraża się poprzez rekomendacje, które zaś skutkują zainteresowaniem i zaangażowaniem przyszłych pracowników.

Skuteczny employer branding może wyrażać się w dwóch strategiach:

  • employer branding wewnętrzny – oddziałujący na dotychczasowych pracowników,
  • employer branding zewnętrzny – oddziałujący na osoby dopiero szukające pracy,

Wewnętrzne działania employer brandingu skupiają się głównie na stworzeniu odpowiedniego środowiska pracy oraz zapewnieniu dodatkowych benefitów. Mają podnieść satysfakcję i dobre samopoczucie pracowników, którzy będą chętniej wykonywać swoje obowiązki, ale także z większym zaangażowaniem realizować politykę firmy, utożsamiać się z marką oraz aktywniej poszukiwać innowacyjnych rozwiązań.

Zewnętrzny employer branding można dostrzec przede wszystkim na stronach internetowych, gdzie umieszczane są atrakcyjne merytorycznie i wizualnie ogłoszenia, oferty pracy i staży. Ponadto, różnego rodzaju działania są prowadzone na blogu firmowych i w mediach społecznościowych. Informowanie o konkursach, zbiórkach, imprezach i akcjach, w których biorą udział pracownicy są najczęściej wykorzystywanymi narzędziami w budowaniu wizerunku wewnętrznego i zewnętrznego firmy.

Content marketing w employer brandingu

Aby stworzyć skuteczny employer branding należy dbać o tworzenie wartościowej treści. Wiele firm nie dostrzega tej fundamentalnej cegiełki budującej wizerunek marki, przez co nie tylko nie zdaje sobie sprawy z problemów, ale także nie zna sposobów, aby zapobiec ewentualnym kryzysom wizerunkowym czy rotacji pracowników.

W skutecznym employer brandigu największy nacisk należy jednak nałożyć na słowo „skuteczny”. Nie każde działanie, które sprawdzało się wcześniej, dziś zbiera zdrowe żniwo. Ogłoszenia możliwości pracy w „prężnie rozwijającej się firmie” w „młodym, dynamicznym zespole” już nikogo nie przekonują. Treść kierowana do potencjalnych pracowników musi być ciekawa i unikalna. Inaczej zginie w gąszczu ofert, a najmocniej błyszczące na rynku perełki zwyczajnie zostaną zatrudnione przez konkurencję.

Narzędzia employer brandingu

Employer branding skupia się dwóch sferach: promowaniu i postrzeganiu marki. Oba elementy można rozwijać i kształtować za pomocą prostych, tanich, a przede wszystkim łatwo dostępnych narzędzi. Świetnym sposobem na promowanie marki wśród potencjalnych pracowników oraz podnoszenie dumy wśród aktualnych pracowników jest wykorzystanie bloga firmowego. Swobodnie napisane, atrakcyjnie „ubrane” w zdjęcia i filmy oraz dobre jakościowo artykuły pokazują firmę z zupełnie innej strony. Nadają się idealnie do tworzenia zarówno wizerunku specjalisty (np. teksty o procesach, maszynkach, badaniach), jak i przyjaciela (informacje o zbiórkach charytatywnych i sukcesach poszczególnych pracowników, relacje z wyjazdów i imprez integracyjnych).

W prowadzeniu bloga ważne jest jednak, aby nie robić nic na siłę. Wrzucanie kiepskich artykułów „o niczym” na pewno nie wpłynie na dobry wizerunek firmy. W tym przypadku warto o korelację między twórcami content marketingu i pracownikami działów HR. Dzięki takiemu rozwiązaniu będzie nie tylko wiadomo o czym pisać, ale także każdy zostanie poinformowany o tym, co dzieje się aktualnie w firmie.

O postrzeganie marki wśród odbiorców najlepiej dbają media społecznościowe.  (Content marketing w social media) Platformy, takie jak: Facebook, Linkedin, Instagram czy YouTube pozwalają na dwustronną komunikację między firmą o społecznością. W gruncie rzeczy klienci i pracownicy oczekują od przedsiębiorstw tego samego, czyli szybkiego rozwiązywania ich problemów i rozwiewania wątpliwości. Nie może to jednak sprawiać wrażenia, jakby pomoc była „wielką łaska ze strony firmy”. Odrobina życzliwości i wyrozumiałości nie zrzuci korony z głowy królowi. (Content is king!)

Content marketing i social media to prawdziwe papużki nierozłączki, które działają razem lepiej niż nie jedno małżeństwo. Warto tą siłę wykorzystać. Oczywiście, oprócz postów, filmików i grafik, można polecać linki do artykułów na blogu firmowym. Wtedy kółko employer brandingu idealnie się kręci, napędzając pozytywny wizerunek zarówno w środku jak i na zewnątrz firmy.