Jak efektywnie stosować nagłówki?

Nagłówki są krótką i zwięzłą treścią, zazwyczaj składającą się z jednego słowa, wyrażenia lub zdania, które umieszcza się między poszczególnymi akapitami treści. Ich zadaniem jest porządkowanie artykułu, głównie pod kątem tematu.

Jeden artykuł może poruszać kilka pomniejszych kwestii, a za pomocą nagłówków można wyraźnie oddzielić je od siebie. Czytelnikowi niesie to dwie korzyści. Pierwszą z nich jest poprawa czytelności i przejrzystości. Tekst zwyczajnie wygląda przyjaźniej dla oka i nawet długie treści nie wydają się tak ciężkie oraz nużące. Drugą zaletą wynikającą z wykorzystania nagłówków jest podzielenie tekstów na bloki, dzięki którym czytelnicy mogą szybciej odnaleźć się na stronie. A jeśli przerwą czytanie i będą chcieli powrócić do niego później, nagłówek pozwala zapamiętać, od którego momentu należy zacząć.

Poza funkcjami porządkującą oraz estetyczną, nagłówki odgrywają także kluczową rolę w pozycjonowaniu. Wskazują robotom wyszukiwarek internetowych, takich jak Google, jakie słowa kluczowe znajdują się na stronie oraz jaką tematykę poruszają poszczególne artykuły. Z tych też powodów, nagłówki oraz SEO stanowią nierozłączną parę, która w duecie potrafi zdziałać znacznie więcej dobrego.

hierarchia nagłówków

Hierarchia nagłówków

Nagłówki w języku HTML są oznaczane za pomocą litery H oraz konkretnej, przydzielonej do nich liczby, za pomocą której najłatwiej jest określić ich wielkość oraz styl. Nagłówki dzielą się na sześć ogólnych wariantów, w których H1 ma największe, a H6 najmniejsze znaczenie. Oznacza to tyle, że H1 jest nadrzędny wobec H2. Analogicznie H2 jest nadrzędny wobec H3 i tak dalej aż do H6. Proste matematyczne myślenie wystarczy, aby intuicyjnie wybierać odpowiedni nagłówek do tworzonej treści.

Nagłówki ustawia się głównie w edytorach treści na pasku narzędzi. Zazwyczaj są na nim wyszczególnione w postaci ramki lub zwijanej listy. Zaznaczenie treści nagłówka i określenie jego rodzaju sprawia, że automatycznie zostaje on odpowiednio pogrubiony i powiększony. Jednocześnie zostaje do niego przypisane miejsce w hierarchii oraz zapis w pliku stylów CSS.

nagłówki a seo

Nagłówki a SEO

Najważniejszym elementem na stronie jest nagłówek H1, któremu specjaliści zajmujący się SEO przypisują największe znacznie w pozycjonowaniu. Niemniej jednak powinien zostać zastosowany tylko raz do jednego artykułu, aby określić jego ogólną tematykę w możliwie jak najdokładniejszy sposób. Nagłówek H1 stosuje się w tytułach. Powinien zawierać frazę kluczową, ponieważ to właśnie on będzie w pierwszej kolejności podlegał skanowaniu robotów wyszukiwarek typu Google. Najlepiej sprawdzają się krótkie i zwięzłe nagłówki, wobec których nie ma wątpliwości, czego będzie dotyczył określony nim tekst.

Kolejne bloki tekstu powinny zostać oddzielone za pomocą nagłówków H2. Dobrą praktyką jest stosowanie w nich także słów kluczowych, ale najlepiej w odrobinę zmienionej formie, np.: odmienionych przez przypadki, w zmienionej kolejności lub za pomocą synonimu. Ciągłe powtarzanie jednej frazy wbrew pozorom może zostać uznane za nadużycie, co skutkuje spadkiem na dół w listy wyszukiwarki bądź zablokowaniem całej treści.

słowa kluczowe w nagłówkach

Blok treści można podzielić na mniejsze części. W takich wyszczególnionych akapitach stosuje się głównie nagłówek H3. Najczęściej występują w bardzo długich artykułach, które w wyczerpujący sposób odnoszą się do jakiegoś ogólnego i wielowarstwowego tematu. W takim przypadku stosowanie wyłącznie nagłówków H2 zwyczajnie jest niewystarczające. Mniejsze nagłówki, takie jak H4, H5 i H6 używane są dość rzadko. W wielu systemach do zarządzania treścią w ogóle się nie pojawiają lub są ukryte. Ze względu na ich podrzędny charakter można w ogóle nie zwracać na nie zbyt wielkiej uwagi.

Mało prawdopodobne jest również wykorzystanie wszystkich możliwych nagłówków w jednym tekście, chyba że piszemy coś co najmniej pokroju bardzo rozbudowanej pracy naukowej. Jednak nawet w takim przypadku spokojnie można ograniczyć się do trzech pierwszych wielkości nagłówków.

efektywne nagłówki

Efektywne nagłówki

Aby zastosowane nagłówki były efektywne, konieczne jest zachowanie umiaru. Powinny zostać rozsądnie rozmieszczone na stronie i wyraźnie rozdzielać poszczególne segmenty treści. Nie stosuje się nagłówków jako listy czy menu, gdyż pod każdym tytułem powinna znaleźć się jakaś partia tekstu. Należy zawsze pamiętać o ich uprzywilejowanej pozycji „w oczach” robotów wyszukiwarek i należycie nasycić je frazami kluczowymi w różnych formach.

Stworzony tekst ma po równi służyć czytelnikom i robotom, w przeciwnym razie zwyczajnie nie spełni swej funkcji. Tekst nastawiony za bardzo na pozycjonowanie będzie zwyczajnie nieczytelny i sztuczny dla czytelnika. Natomiast zbyt wymyślny artykuł sprawi, że roboty zgłupieją i nie będą wiedziały do jakiej kategorii go przydzielić.

Sprawdź: Jak powinny wyglądać chwytliwe nagłówki?