Image Seo- czyli jak wybierać i optymalizować zdjęcia do treści

Rola zdjęć w artykułach internetowych jest nieoceniona. Pozwalają nie tylko przyciągnąć uwagę odbiorcy, ale także w ciągu kilku sekund nadać kategorię tekstu nawet bez przeczytania choćby słowa. W ogromie różnych bodźców wizualnych, które atakują współczesnego człowieka, od bilbordów poprzez reklamy wideo, coraz ciężej jest wybić się z tłumu swoim własnym artykułem. Najlepszą pomocą może więc okazać się dobrze dobrany obraz, który sprawi, że użytkownik zainteresuje się treścią, która jest do niego dołączona.

Czym jest Image SEO?

Image SEO jest procesem optymalizacji grafik na stronie internetowej, który polega na zapewnieniu jej lepszego pozycjonowania w wyszukiwarkach. Odpowiednio zastosowany sprawia, że witryna jest bardziej widoczna w sieci oraz przyjaźniejsza dla algorytmów Google. Obrazy czy infografiki dołączane do treści nie służą wyłącznie poprawie wyglądu artykułu, ale są także kolejnym miejscem (często niestety pomijanym), w którym można umieścić content, w tym także słowa kluczowe. Image SEO jest elementem content marketingu, zaś content marketing zawsze idzie w parze z pozycjonowaniem stron internetowych. Każdy poszczególny element strategii content marketingowej przyczynia się więc ostatecznie do poprawy widoczności w wyszukiwarkach i przyciąganiu uwagi odbiorców, czyli potencjalnych klientów.

Rozpoczynając działania związane z optymalizacją witryny pod kątem wykorzystanych obrazów, w pierwszej kolejności należy starannie wybrać konkretną grafikę. Aby uznać obraz za idealnie pasujący do treści, powinien on spełniać 4 kluczowe wymagania:

  • musi pasować do treści,
  • musi posiadać angażujący charakter,
  • musi przykuwać uwagę,
  • musi zapadać w pamięć.

obrazy na stronę

Własne zdjęcia czy darmowe stocki?

Z punktu widzenia content marketingu zawsze najkorzystniejsze dla witryny jest umieszczanie zdjęć własnego autorstwa, ale tylko pod warunkiem, że są one bardzo dobrej jakości. Nie każde zdjęcie z telefonu będzie więc dobrym rozwiązaniem. Zbyt małe lub rozmazane obrazy raczej odstraszają i nie świadczą o profesjonalizmie, nawet jeśli wydaje się, że idealnie pasują do treści artykułu.

Autorskie zdjęcie lub grafika minimalizują do zera szansę na to, że ktoś już wykorzystał podobny obraz. Nadaje to witrynie oryginalności, co przy ogromnej konkurencji jest rzadką zaletą. Warto więc pochwalić się własną inwencją twórczą, opracowując na własną rękę wykresy, piktogramy, infografiki czy zwykłe fotografie, gdyż będą one uzupełnieniem tekstu, który znacząco podniesie jego atrakcyjność.

wybór zdjęcia do tekstu

W wykorzystaniu darmowych stocków ze zdjęciami nie ma absolutnie nic złego, jednak należy mieć świadomość, że nie jesteśmy jedynymi, którzy z nich korzystają. Większość właścicieli małych i średnich blogów czy stron internetowych także sięga do darmowych baz obrazów. Istnieje więc bardzo duża szansa, że to samo zdjęcie znajduje się już na innych witrynach. Jednocześnie, w darmowych bazach trudniej jest znaleźć obraz pasujący do rzadkich i nietypowych tematów.

Dobrą alternatywą są zdjęcia, za które należy zapłacić. Bazy płatnych zdjęć są znacznie bardziej obszerne, codziennie aktualizowane i rzadziej wykorzystywane w sieci. Ułatwiają stworzenie oryginalnego oraz wartościowego contentu, który nie będzie zduplikowany na innej witrynie.

obrazy na bloga

Optymalizacja zdjęcia pod kątem SEO

Aby zdjęcia znajdujące się na blogu firmowym lub witrynie internetowej były przyjazne dla robotów wyszukiwarki powinny zostać odpowiednio przygotowane. Proces ten określa się jako optymalizacja obrazów pod kątem SEO i składa się z kilku prostych kroków, które może pojąć każdy, aby poprawić pozycjonowanie swojej strony.

Pierwszy krokiem w optymalizacji obrazów jest nadanie im poprawnej nazwy. Kategorycznie powinno się unikać automatycznie wygenerowanych ciągów liczb i liter, a zamiast tego warto umieścić w nazwie frazę kluczową adekwatną do artykułu. Drugim krokiem jest wpisanie względnie naturalnego opisu zdjęcia, który będzie odnosił się do tego, co się na nim znajduje. W ten sposób algorytm wyszukiwarki będzie w stanie rozpoznać treść zawartą na grafice. Należy bowiem pamiętać, że roboty nie widzą tak jak ludzie. Potrzebują w tym celu znaków w postaci słów podpiętych do obrazu.

image seo

Co więcej, nawet jeśli kwestia Image SEO jest bardzo istotna dla pozycjonowania strony to w pierwszej kolejności zawsze liczy się zadowolenie czytelnika. Stworzony content musi być przejrzysty, wartościowy oraz przyjazny w odbiorze. A na to wpływają czynniki, takie jak ładowanie się strony internetowej. Zdjęcia wysokiej jakości są często również dużo większych rozmiarów, co może spowolnić proces ładowania się witryny. Topornie chodząca strona negatywnie wpłynie na komfort użytkowania, który zniecierpliwiony może ją zwyczajnie zamknąć.

Problemu można uniknąć wcześniejszym zmniejszeniem rozmiaru pliku bez negatywnego wpływu na jego jakość. Warto o tym pamiętać już od początku, ponieważ wraz z biegiem czasu, zdjęć na stronie będzie przybywać, dodatkowo ją obciążając. Korzystne jest również wykorzystywanie w obrazach rozszerzenia .png zamiast .jpg, ponieważ te pliki mają lepszą zdolność do kompresji.

image seo a copywriting

Najważniejszy element Image SEO – atrybut alt

Najważniejszym krokiem w optymalizacji zdjęć jest nadanie grafice tzw. atrybutu alt, o którym pisałam już wcześniej tutaj: Content is king! – optymalizacja obrazów Alt i Title

Nadanie grafice odpowiedniego atrybutu alt, czyli alternatywnego opisu to najistotniejsze działanie pod kątem Image SEO, ponieważ te kilka słów stanowi dla algorytmu wyszukiwarki główne źródło informacji o obrazie. Jednocześnie atrybut alt jest niewidoczny dla czytelników i nie wpływa na odbieranie przez nich treści samego artykułu. Najpopularniejsze systemy CMS umożliwiają uzupełnienie opisów alt bez żadnej ingerencji w kod strony.

W opisach alternatywnych warto umieszczać frazy kluczowe, ale zwięźle i naturalnie. Tekst powinien w skrócony sposób oddawać treść grafiki. Mimo, iż roboty wyszukiwarek internetowych nie traktują ich opisów alternatywnych jako spamu i tak nie powinno umieszczać się w nich fraz kluczowych w zbyt nachalny sposób, aby uniknąć sytuacji, w której opis nie ma nic wspólnego z obrazem.

content a image seo

Atrybut title

Załadowaną na stronie internetowej grafikę można zoptymalizować dodatkowo pod kątem SEO za pomocą tytułu. Atrybut title należy do znaczników, których uzupełnienie jest opcjonalne. Oznacz to, że jego brak nie szkodzi stronie, ale wpisanie go może dodatkowo pomóc. Nie ma zbytnio określonych zasad, co treści tytułów. Można w nich wpisywać dalsze słowa kluczowe, ich odmiany i synonimy, ale należy unikać powielenia treści z atrybutu alt. Jeśli brakuje pomysłu na naturalny wpis do title, lepiej jest go zwyczajnie pominąć i skupić się na pozostałych atrybutach.

Tworzenie wartościowego contentu nigdy nie przestanie być przydatne dla stron internetowych, a atrakcyjne artykuły i posty zawsze będą chętniej czytane przez użytkowników. Jednak samo to nie wystarczy, aby wygrać w rywalizacji o uwagę odbiorców, dlatego też wszelkie treści umieszczane na witrynie powinny być zoptymalizowane pod kątem wyszukiwarek.

Dzięki temu mają szansę trafić do szerszego grona odbiorców, a co za tym idzie potencjalnych klientów i fanów marki. Na optymalizację wpływa Image SEO, za pomocą którego można stworzyć treści przyjazne zarówno dla czytelników, jak i robotów Google.