Czym jest model AIDA?

Aby odpowiednio móc mówić o copywritingu, należy mieć na uwadze, że jednym z jego podstawowym celów jest sprzedaż. Zadaniem dobrego tekstu jest skłaniać odbiorcę do podjęcia konkretnego działania. W większości przypadków chodzi właśnie sprzedaż. Copywriting wykorzystuje w tym celu model AIDA. Czym on jest i jak działa? 

Model AIDA jest schematem, który skalda się z 4 elementów. Każdy z nich z przedstawia konkretne założenia, jakie musi uzyskać dobry tekst. Jest to jedno z najważniejszych i najbardziej skutecznych narzędzi marketingu, które ułatwia tworzenie i ocenię stworzonego materiału.

Model AIDA pomaga stworzyć tekst, który sprzedaje.

Model AIDA można dostrzec w wielu przekazach. Jego elementy wykorzystuje zarówno w tradycyjnym marketingu (prasie, telewizji, radiu), jak i w online marketingu (internecie).

Określenie AIDA jest akronimem zbudowanym z pierwszych liter czterech założeń:

ATTENTION – przyciąganie uwagi

INTEREST – budowanie zainteresowania

DESIRE – wzbudzanie pożądania

ACTION – wzywanie do działania

Sposób działania Modelu Aida jest w rzeczywistości bardzo prosty. Głównym założeniem  jest przyciągnięcie uwagi odbiorcy (ATTENTION), a następnie zaprezentowanie mu oferty w taki sposób, aby wzbudzić zainteresowanie (INTEREST).

Gdy uda się to osiągnąć chcemy sprawić, aby odbiorca skorzystał z naszej oferty (DESIRE).  W modelu AIDA ważne jest, aby jak najszybciej skłonić odbiorcę do wykonania pożądanej akcji (ACTION). Najczęściej chcemy, aby dokonał zakupu bądź pozostawił swoje dane kontaktowe.

Znaczenie wykorzystanie modelu AIDA w copywritingu

ACTION – przyciąganie uwagi

Przyciąganie uwagi potencjalnego klienta to pierwszy krok, aby móc stworzyć skuteczny tekst reklamowy. Musimy wiedzieć do kogo kierujemy komunikat, czyli określić naszą grupę docelową.

Nie będę się na tym skupiać. Więcej informacji o personie i grupie docelowej możesz przeczytać tutaj: Kim jest persona i grupa docelowa? 

Im bardziej tekst odnosi się do konkretnej osoby, tym większa jest szansa, że poświęci na niego swoją uwagę. Jeśli jesteśmy w stanie odnieść sukces w walce o czas klienta, kolejne kroki są już o wiele łatwiejsze.

INTEREST- zainteresowanie

Niezależnie, czy jest się copywriterem czy marketingowcem, w obu branżach istnieje jedna złota zasada: Musisz przyciągnąć uwagę! Copywriterzy w tym celu wykorzystują cały arsenał narzędzi i umiejętności, które mają przekonać klienta, że warto było kliknąć w link.

Dobry tekst musi być ciekawy, aby nie stracić tak ciężko wywalczonej chwili uwagi. Obecnie wśród najpopularniejszych technik copywitingu jest strytelling.

DESIRE – wzbudzenie pożądania

Sytuacja zaczyna się precyzować, gdy nasz odbiorca zdaje już sobie sprawę ze swojego problemu. Model AIDA sugeruje, że trzeba przekonać klienta, że nasza oferta jest odpowiedzią na jego potrzeby.

DESIRE zamyka się w przedstawieniu argumentów, które mają wzbudzić emocje i pobudzić wyobraźnię. To właśnie w tym momencie zaczynamy wprowadzać język korzyści, który pozwala na tworzenie atrakcyjnych treści. Ukazujemy zakres korzyści i benefitów, które stają się elementem skutecznej reklamy.

O języku korzyści pisałam szczegółowo w tym poście: Język korzyści- Czym jest i jak się nim posługiwać?

ACTION– wezwanie do działania

Ostatnim elementem modelu AIDA jest ACTION, czyli zachęcenie klienta do działania. Atention dziala tylko wtedy, gdy odbiorca jest już przekonany do naszej oferty. Należy go tylko minimalnie „klepnąć w plecy”, aby nie zwlekał i podjął konkretne działanie.

Najczęściej punkt ten przybiera formę tradycyjnego call to action, czyli wezwania do kupienia produktu na stronie, zapisania się do newslettera czy podania danych kontaktowych. Warto skorzystać z bezpośredniego zwrotu do adresata i trybu rozkazującego, jako takiej wisienki na torcie ogólnych korzyści.

Model AIDA pokazuje, że stare i proste praktyki działają na nas najlepiej. Przekombinowane oferty mogą odnieść sukces, ale tylko na chwilę. Każdy chce czuć, że podejmuje decyzję świadomie. Zadaniem copywritera jest nakierowanie klienta, który nie wie, że nasz produkt może mu pomóc. Model AIDA jest tylko narzędziem, które w odpowiednich rękach może zdziałać cuda.