Czym jest konwersja? Jak mierzyć działanie użytkowników?

Wyobraźmy sobie sytuację idealną. Użytkownik znajduje naszą stronę internetową wynikach wyszukiwania Google lub trafia na sponsorowany post na Facebooku. Patrzy na szatę graficzną, widzi wszystkie zakładki. Co dalej? Czego tak właściwie od niego oczekujesz? Jakie działanie będzie dla ciebie najbardziej korzystne? W naszym idealnym świecie każdy użytkownik wchodzi na stronę „po coś” i to „coś” robi. Może słuchać naszego podcastu, czytać tekst, nad którym copywriter siedział całe noce lub wrzucać produkty do koszyka, podbijając zyski aż do kosmosu. Wróćmy jednak na ziemię. Idealny świat nie istnieje, czasem jednak zdarza się, że użytkownicy podejmują takie działanie, na jakim nam najbardziej zależy. 

Czym jest konwersja?

Nawet najdelikatniejsze kliknięcie myszką w sieci nie pozostaje bez echa. Oznacza to, że każde działanie użytkowników na naszej stronie internetowej pozostawia po sobie ślad. Naszym zadaniem jest te ślady zbierać i analizować.

Konwersja jest niczym innym jak zbiorem działań, jakie wykonuje klient. Nie chodzi jednak o wszystkie czynności, a wyłącznie o te, które są przez nas pożądane. Mówiąc dosłownie: przynoszą nam jakiś zysk.

Z czego składa się konwersja?

Rodzaj konwersji powiązany jest z celem istnienia danej strony internetowej. W sklepie online najbardziej pożądanym działaniem jest dokonanie zakupu. Na blogu ważniejsze może okazać się zapisanie do newslettera lub budowanie user generated content. (Czym jest user generated content?). Influencer’owi znanemu ze swoich filmików lub podcastów będzie najbardziej zależało na tym, aby użytkownicy je odtwarzali.

Pojedynczy użytkownik może wykonać wiele akcji na naszej witrynie. W zależności od charakteru strony internetowej to, co kryje się pod pojęciem konwersji może się różnić.

Wśród najpopularniejszych akcji konwersji można wyróżnić:

  • dokonanie zakupu,
  • rejestracja nowego konta,
  • kliknięcie w baner reklamowy,
  • wypełnienie formularza,
  • pobranie pliku,
  • wysłuchanie podcastu/obejrzenie filmu,
  • zapisanie się do newslettera,
  • wysłanie zapytania przez formularz.

Mierzenie konwersji pozwala dowiedzieć się; Na ile efektywna jest nasza witryna? Czy skutecznie spełnia cele, jakie jej postawiliśmy w chwili tworzenia?

Jak mierzyć konwersję?

Do mierzenia konwersji wykorzystuje się współczynnik konwersji. Pokazuje on liczbę konwersji w przeliczeniu na liczbę wszystkich użytkowników, którzy odwiedzili stronę w danym czasie. Współczynnik konwersji mówi, jaki procent naszych odbiorców wykonało pożądaną przez nas akcje.

Jeśli w ciągu miesiąca zaledwie 100 osób z 1000 zrobiło to, na czym nam najbardziej zależy, współczynnik konwersji wyniesie zaledwie 1%. Chyba więc coś jest nie tak, prawda?

Wysoki współczynnik konwersji informuje, że strona internetowa realizuje swój cel. Jeśli nasza witryna ma kilka celów, każdy z nich powinien mieć osobno liczony współczynnik konwersji. Tylko wtedy będzie on rzeczywiście wiarygodny i wydajny.

Narzędzia, takie jak Google Analytics, udostępniają mnóstwo danych, których analiza może dostarczyć odpowiedzi na pytanie, dlaczego, mimo ogromnego ruchu na naszej stronie, nikt nie podejmuje pożądanych przez nas działań?

O tym, jak ważne jest stawianie sobie celów, od wielu lat mówią coachowie, więc chyba nie trzeba nikomu tłumaczyć, że strony internetowe także powstają w jakimś celu. Wyznaczenie właściwych celów konwersji oraz odpowiednie monitorowanie ich współczynnika może poprawić skuteczność naszych działań marketingowych. Będziemy widzieć, co wywołuje najliczniejsze reakcje użytkowników, a jakie formy są przez nich pomijane.