Content marketing w e-mail marketingu

Skrzynka e-mail to jedno z najbardziej osobistych miejsc w całym internecie i wbrew pozorów wcale nie odeszła do lamusa. Szczególnie w branży marketingowej można powiedzieć, że poczta internetowa przeżywa swoją „drugą młodość”. Jak wykorzystać ją w content marketingu, aby zbudować więź z klientem?

Mówi się, że ludzi można podzielić na dwie kategorie: tych, którzy mają stały dostęp do swojego e-maila i sprawdzają go co kilka minut, a także tych, którzy stworzyli konto, bo było im do czegoś potrzebne i od tamtej pory porasta kurzem. 😉 Może dlatego, Newsletter jest tak niedocenianą formą kontaktu z użytkownikami. Choć może wydawać się, że to narzędzie prehistoryczne, jego siłą jest właśnie to, że… jest niedoceniony.

Użytkownicy zapisują się do Newslettera dla jakiejś kontentej korzyści (zniżki na produkty, możliwości kupowania przedterminowo czy dostępu do dodatkowych materiałów). Warto wykorzystać go podczas budowania bezpośredniej więzi z odbiorcą. Dobrze zaplanowana i indywidualnie dopasowana kampania e-mailowa pozwala trafiać na pocztę naszego potencjalnego klienta każdego dnia i w  najważniejszym dla nas okresie.

Kluczem do sukcesu jest stworzenie wartościowej wiadomości, która będzie pasować do zainteresowań adresata. Większość z nas machinalnie pomija, usuwa lub blokuje e-maile, które już na pierwszy rzut oka wydają się ofertą. I tu pojawia się rola content marketingu. Używając odpowiednich zabiegów i trików, z czystej oferty handlowej może narodzić się perełka warta zobaczenia.

creative copywriting e-mail marketing

Jak wykorzystać content marketing w e-mail marketingu?

Jeżeli mamy dostęp do danych dotyczących osób odwiedzających naszą stronę internetową, grzechem byłoby ich nie wykorzystać podczas tworzenia spersonalizowanych wiadomości e-mail. Tylko dzięki zbliżeniu się do adresata, pokazaniu mu, że nie jest on dla nas taki sam jak wszyscy inni, możemy mieć szansę, że w ogóle zechce otworzyć od nas wiadomość. Jeśli odbiorca poczuje się ważny, chętniej przeczyta to, co mamy mu do powiedzenia.

Zanim zaczniemy wysyłać hurtowo wiadomości na wszystkie adresy Newslettera, warto najpierw stworzyć kilka różnych wariantów e-maila i wysłać do niewielkiej, wyodrębnionej grupy docelowej. Sprawdzimy w ten sposób, które z nich zostaną otwarte i wywołają reakcję, a co za tym idzie są najbardziej skuteczne. Musimy więc zaproponować klientowi ofertę, która z pewnością go zainteresuje, inaczej nasza wiadomość spadnie na dno skrzynki odbiorczej, a potem zostanie usunięta i tyle. Cała praca na nic.

Żeby jednak móc stosować content marketing w e-mail marketingu konieczne jest posiadanie grupy docelowej. Aby ją uzyskać powinno się w ciekawy sposób zachęcać urzeczowników do zapisania się do Newslettera. Jak już wspominałam, większość osób podaje swój adres e-mail, aby uzyskać jakąś korzyść. Motywacją do tego może być jakaś dodatkowa treść (porady, ebooki, wideo), do której dostępu nie mają osoby poza Newsletterem. Zaletą takiego rozwiązania dla klientów jest nie tylko posiadanie dodatkowej wiedzy, ale także poczucie przynależności do bardziej prestiżowej grupy.

Najważniejsze jednak, aby dostarczana wiadomość byłą przygotowana wyłącznie dla subskrybentów Newslettera. Sama treść powinna mieć pozytywny wydźwięk i pozostawiać po sobie dobre wrażenie. W tym celu można wykorzystać język korzyści, który upewni odbiorcę w tym, że zyskuje szereg korzyści z naszego e-maila. Powinniśmy uświadomić, że wiadomość jest wartościowa i w spamie tylko by się marnowała.

kontent marketing w email marketingu


Storytelling- czyli siła emocji

Content marketing w e-mail marketingu umożliwia zastosowanie również storytellingu. Jest to technika, która w ostatnich latach została liderem pod względem skutecznego budowania więzi z klientami.  Oddziałuje bowiem na to, co ma na nas największy wpływ, czyli emocje. Storytelling pozwala budować wyobraźnie odbiorcy o marce za pomocą snucia opowieści oraz konstruowania trafnych metafor.

Dla przykładu, podając jakąś bardzo dużą liczbę, dla większości jest ona abstrakcyjna. Jeśli jednak przeliczymy ją na liczbę boisk do gry w piłkę nożną, liczbę dwulitrowych butelek wody czy liczbę wieżowców stojących jeden na drugim, liczba staje się czymś, co łatwo można sobie wyobrazić. Jeśli kiedyś wasz nauczyciel, obrazował układ słoneczny, porównując słońce do arbuza, a ziemię do pomarańczy to właśnie w dużym skucie jest stroytelling.

Ciekawa historia stojąca za zapisem do Newslettera zainspiruje potencjalnego odbiorcę. Chcąc ją kontynuować będzie zmuszony do subskrypcji. W snuciu opowieści należy być konsekwentnym, a jednocześnie dbać o zwięzłość wiadomości, w przeciwnym wypadku nasz odbiorca szybko zrezygnuje z czytania.

content marketing e-mail marketing

Jak napisać skuteczną wiadomość e-mail?

Jeśli za każdym razem wydźwiękiem wiadomości będzie zachęta do zakupu, wcześniej czy później odbiorca zrezygnuje ze subskrypcji. Należy zadbać, aby nie znudzić naszego klienta i oferować różnorodne treści, takie jak newsy z branży, polecane artykuły czy raporty dopasowane do upodobań adresata. Content marketing w e-mail marketingu to w dużej mierze właśnie serwowanie wartościowych i przemyślanych treści zamiast zasypywania klienta okrzykami „Kup teraz! Wydaj pieniądze! Na pewno tego potrzebujesz!

copywriting

Dobrze jest łączyć różne formy, aby nasze e-maile różniły się od siebie, ale wciąż zachowywały w miarę spójną koncepcję. Można wykorzystywać zarówno zwykły tekst, jak i infografiki czy krótkie filmiki. Nikt nie broni stworzyć nawet własnego mema, jeśli to pasuje do wizerunku firmy i może spodobać się klientowi. Najważniejsze w e-mail marketingu jest zbudowanie wartościowej i długiej relacji z naszym klientem. Jednak by przykuć jego uwagę wszystkie chwyty są dozwolone.