Artykuł sponsorowany

Artykuły sponsorowane wykorzystuje się często, aby zwrócić uwagę użytkowników na daną kwestię i przekuć to zainteresowanie w zysk. Zyskiem wcale nie musi być zarobek, ale może nim być także pogłos, dobra opinia czy szerokie zasięgi treści, dlatego jego przekaz musi być wartościowy i wykraczać poza ramy klasycznej oferty reklamowej. Broszurek przecież nikt nie lubi czytać.

Dobry artykuł sponsorowany jest narzędziem content marketingu, który łączy rzemiosło dziennikarskie ze sprzedażą. Współczesny świat stworzył wiele takich hybryd, które swoje początki mają w dziedzinach, które wydawać by się mogło, że w połączeniu sobie zaprzeczają. Dziennikarstwo nakłada bowiem na dziennikarzy obowiązek obiektywizmu, a nie trzeba fachowej wiedzy, aby wiedzieć, że w sprzedaży nie ma na to zbyt wiele miejsca. Skupić należy się jednak na czymś zupełnie innym, co spala obie branże.

Chodzi o rzetelność. Każdy tekst, niezależnie czy wychodzi spod pióra dziennikarza zatrudnionego w redakcji, czy copywritera w dziale content marketingu, nigdy nie powinien być kłamstwem.

Tworzenie i udostępnianie treści w każdej formie i o każdym przeznaczeniu, powinno uruchamiać w głowie mechanizm wzmożonej moralności, gdyż kontent, który trafia do odbiorców, zawsze niesie jakieś reakcje. Może informować, ale także zachęcać do działania lub propagować pewne wartości, a każda z tych rzeczy może mieć wpływ na życie innych ludzi. To tyle, jeśli chodzi o wstęp 😉

Artykuły sponsorowane to taki rodzaj treści, która powstaje po to, aby spełnić z góry ustaloną funkcję, która będzie korzystna dla klienta. Klientem może być wszystko, osoba prywatna lub publiczna, firma, organizacja, partia polityczna czy stowarzyszenie.

Artykuł ma pomóc osiągnąć klientowi jego cel, którym najczęściej są:

  • promocja produktu lub usługi,
  • promocja osoby,
  • promocja miejsca,
  • promocja idei i wartości,
  • zwiększenie wiedzy i zainteresowania danym problemem,
  • zwiększenie wiedzy i zainteresowania rozwiązaniem problemu.

No tak, artykuły sponsorowane są najczęściej płatne. Można stworzyć je samodzielnie na potrzeby własnej firmy, zwrócić się z prośbą o stworzenie dla siebie treści i umieszczenie go na innej platformie internetowej bądź otrzymać taką możliwość z inicjatywy jakiejś innej firmy, która chce stworzyć sobie content na dany temat i dotrzeć nim do nowych odbiorców. To świetny sposób na promowanie swoich siostrzanych firm, partnerów biznesowych oraz współpracowników.

Dla przykładu: Firma kosmetyczna publikuje na swojej stronie artykuł dotyczący ekologii, w jego treści znajdują się wartościowe analizy naukowe oraz pomysły na to, jak każdy z nas może pomóc naturze. Jednocześnie, opisuje własne rozwiązania proekologiczne stosowane w jej zakładach oraz salonach. Wskazuje na w pełni degradowane opakowania oraz upublicznia, jak dużo wykorzystywanych przez nich butelek na kosmetyki zostaje pozyskana z recyklingu. Użytkownicy przyklaskują takim działaniom, mając na uwadze dobro środowiska. Firma zyskuje pozytywny wizerunek oraz zaufanie swoich klientów, a także pozytywne recenzje od działaczy środowiskowych. Firma wprowadza rozszerzoną komunikację związaną z promowaniem postaw ekologicznych i chętnie wywyższa produkty, które wpisują się w ten nurt.

Odbiorcy niechętnie patrzą na mało wartościowe reklamy, które nie dostarczają żadnych atrakcyjnych treści. Nie uczą ani nie bawią, więc po co po nie sięgać i marnować czas? Warto zwrócić uwagę, jak wiele ofert na reklamowanie produktu lub usługi otrzymują np. influencerzy, instragramerzy czy youtuberzy, ponieważ posiadają ogromny zasięg do odbiorców, którzy chętnie sięgają po ich materiały.

Tworząc artykuł sponsorowany warto mieć więc na uwadze, aby podążać właśnie w tym kierunku i dać coś od siebie. Nie warto myśleć tylko o zysku, ponieważ to donikąd nie zaprowadzi, a już na pewno nie do portfela konsumenta. Lepiej się z nim zaprzyjaźnić, coś mu poradzić lub sprawić, aby się zaśmiał. Sympatia jest kluczem, a jej nie zdobędzie się na kłamstwie czy narcystycznym podejściu do swojej marki.

Dobrze skonstruowany artykuł sponsorowany nie może opierać się tylko na hasłach promocyjnych i wcale nie musi trzymać się ściśle określonych zasad marketingowych. Nawet jeśli tekst będzie napisany w sposób bardzo profesjonalny, niekoniecznie w oczach odbiorców będzie wiarygodny. Ludzie lubią się utożsamiać z innymi i bardziej reagują na emocje niż słowa, dlatego nie przez przypadek napisałam wyżej, że warto sprawić, aby się zaśmiał.

O tym, jak napisać artykuł sponsorowany napiszę później.